Kjetil Røed, Aftenposten 20.juli 2017:
Kunsten i det hverdagslige:
I Johannes Vermeers maleri Girl Interrupted at Her Music (1632) ser vi en kvinne titte stjålent mot oss med et noteark i hendene (eller er det et brev?) Et øyeblikk i tiden gjort udødelig, men likevel så hverdagslig.
I denne utstillingen gjenskaper Jeanette Christensen kvinnens positur med nålevende mennesker. Mediet er polaroid-fotografier, ikke maleri. I et av dem ser vi en ung mann med brev og sideblikk, så et nytt bilde med samme brev og blikk, men denne gangen er han middelaldrende. 20 år har gått, men motivet (posituren) er den samme.
Mesterverk varer evig, sies det, men ingen av oss som ser dem gjør jo det. Dette er åpenbart, men lett å glemme bort, for når vi betrakter kunst, blendes vi av dens enorme verdier og evige øyeblikk. Men det viktigste er kunstens evne til å kaste lys over våre liv. Christensen minner oss om at det vanlige livet – og aldringen som er en del av det – er en nødvendig bakgrunn for vårt syn på kunsten. Ved å gjenskape øyeblikk i mesterverk som del av vår virkelighet, skaper hun en direkte link mellom vårt liv og kunsten som vi gjør lurt i å studere nærmere.
[entry-title permalink="0"]